Om Dansk Lama- og Alpacaforening

Foreningen blev dannet i 1988 og havde sit udspring på Sjælland, men har siden bredt sig og er nu landsdækkende.

Foreningen rummer medlemmer med mange forskelligartede interesser indenfor Lama og Alpaca. Det være sig uld, avl, træning, socialisering mv.

I foreningen findes en lang række erfaringer omkring pasning og opdræt, som vi gerne vil formidle videre til nye camelidejere. Mange af foreningens medlemmer viser gerne deres dyr frem og fortæller om brugsegenskaber, pasning og pleje og der er i foreningen en god tradition for samarbejde og rådgivning medlemmerne imellem.

Der afholdes årligt en generalforsamling som samtidig er et socialt arrangement. Desuden afholdes erfa-møder og kurser.​

Under foreningens regi findes avlsudvalg for henholdsvis lama og alpaca. Her arbejdes der på at forbedre og registrere avlen og udbrede viden herom.

I sin begyndelse var et af foreningens store projekter at lette indførslen af dyr til Danmark, hvilket må siges at være lykkes. Næste trin er at synliggøre dyrene i Danmark bl.a. via shows og dyrskuer. Der er en del restriktioner på området, men da der er en stigende interesse fra medlemmernes side om at komme ud og vise sine dyr frem er dette noget foreningen arbejder på.

Foreningens arbejde bliver i store træk varetaget af bestyrelsen, men for at nå vores mål, er vi afhængige af at forskellige medlemmer deltager i diverse udvalg samt påtager sig arbejdsopgaver.

Hvorfor melde sig ind i foreningen?

Som medlem af foreningen opnår du en række fordele:

  • Du har mulighed for at sætte dit præg på foreningens arbejde.
  • Du får adgang til at registrere dine dyr i foreningens register, samt få udarbejdet stamtavler.
  • Du får mulighed for gratis at oprette annoncer under køb og salg på foreningens hjemmeside.
  • Du inviteres til generalforsamling i kombination med et socialt arrangement 1 gang om året.
  • Du får adgang til et netværk og kontakt til andre med samme interesse.
  • Du inviteres til at deltage i erfa-møder, kurser og foredrag for foreningens medlemmer.
  • Med dit medlemskab støtter du foreningens arbejde for udbredelse af viden om lamaer og alpacaer.
  • Dit medlemskab gælder hele husstanden (dog max 2 voksne)
  • Og sidst men ikke mindst så har vi det sjovt sammen og lærer en masse af hinanden!

Hvordan melder jeg mig ind i foreningen?

Hvis du ønsker at blive medlem af foreningen, så send en mail til mail@dlaf.dk.

Oplys:

  • Navn
  • Adresse
  • Mailadresse
  • Telefon nummer
  • Antal af dyr du ejer (angiv om det er lama eller alpaca)

Medlemskabet dækker husstanden og giver ret til én stemme ved afstemninger.

Indmeldelsesåret går fra 1/1 til 31/12

Pris 300 kr. årligt som indbetales på konto 0828-0003386775

Vedtægter

– revideret 18.08.2018

§1. Foreningens navn og adresse:

       Foreningens navn: Dansk Lama og Alpacaforening.

       Foreningens adresse: Formandens adresse.

§2. Foreningens formål:

  1. At samarbejde om at fremme interessen for lama og alpaca, som husdyr og formidle viden og erfaring herom.
  2. At forbedre forholdene for lama- og alpacaavl, og for afsætningen af lama og alpaca produkter.

§3. Foreningens virke:

  1. Udsende Nyhedsbreve.
  2. Arrangerer medlemsmøder.
  3. Være i kontakt med offentlige myndigheder.
  4. Søge at fremme samarbejde med tilsvarende udenlandske organisationer.
  5. PR. virksomhed, deltagelse i udstillinger.
  6. Udforme, redigere og opdatere en webside og andre lignende elektroniske medieformer.

§ 4. Foreningens medlemmer:

  1. Alle med interesse for lama og alpaca.
  2. Hver husstand har en stemme.
  3. Dyreparker har en stemme.
  4. Der er en pris pr. husstand, uagtet antal medlemmer i husstanden.
  5. Der udsendes et Nyhedsbrev pr. husstand.
  6. Modarbejder et medlem foreningen, kan en enig bestyrelse ekskludere dette medlem.
  7. Den ekskluderede har ret til at anke afgørelsen på førstkommende generalforsamling.

§ 5. Foreningens ledelse:

  1. Generalforsamlingen, som består af medlemmerne, er foreningens højeste myndighed.
  2. Til varetagelse af foreningens daglige ledelse, vælger generalforsamlingen en bestyrelse bestående af 3 – 7 medlemmer, nemlig formand, næstformand, kasserer, sekretær og PR. ansvarlig. Herudover en redaktør af nyhedsbrevet.
  3. Bestyrelses medlemmer vælges for 2 år – således at 2 – 3 vælges på lige år og 3 – 4 vælges på ulige år. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
  4. Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden eller et flertal af bestyrelsen ønsker det.

Bestyrelsen varetager:

  1. Udsender Nyhedsbreve.
  2. Kontakt til offentlige myndigheder og udland.
  3. Opkrævning af kontingent.
  4. Disponerer foreningens midler.
  5. Behandler indkomne forslag.
  6. Udpeger repræsentanter til tillidshverv og sørger for PR.
  7. Salgslister på hjemmesiden.
  8. Registrering af lama og af alpaca.

§ 6. Ordinær generalforsamling:

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest 8 uger efter regnskabsårets afslutning på et af bestyrelsen valgt sted.

  1. Indkaldelsen udsendes til generalforsamlingen udsendes til medlemmerne senest 21 dage før generalforsamlingen.
  2. Afstemninger på generalforsamlingen afgøres ved almindeligt flertal, undtagen lovændringer, hvortil kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
  3. Skriftlig afstemning finder sted, når blot en stemmeberettiget ønsker det.
  4. Der kan afgives brevstemmer, som skal være formanden i hænde 3 hverdage før generalforsamlingen.

Ordinær generalforsamling afvikles efter følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent.
  2. Formanden aflægger beretning.
  3. Kassereren forelægger det reviderede regnskab, herunder bestyrelsens forslag til næste års budget og kontingent.
  4. Behandling af indkomne forslag.
  5. Valg af bestyrelsen i h. t. § 5.
  6. Valg af 1. suppleant og 2. suppleant.
  7. Valg af revisor og 1. revisor suppleant.
  8. Eventuelt.

§.7. Ekstraordinær generalforsamling:

  1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når et flertal af bestyrelsen eller foreningens medlemmer skønner det nødvendigt, og indgiver skriftlig begæring herom, – bilagt angivelse af motiveret dagsordens forslag.
  2. Generalforsamlingen skal være afholdt senest 1. mdr. efter skriftlig anmodning herom. (poststemplet dato) og indkaldelse med dagsorden skal være sendt ud til medlemmerne senest 10 dage før afholdelsen.
  3. Afstemningen følger reglerne for ordinær generalforsamling.

§ 8. Foreningens økonomi:

  1. Foreningens regnskabsår er 1/1 – 31/12.
  2. Kassereren fører kassebog og udarbejder et års regnskab, som i revideret stand forelægges bestyrelsen til gennemgang inden generalforsamlingen.
  3. Indbetalingskort til kontingent for det næstfølgende medlems år udsendes med generalforsamlings indkaldelse.

§ 9. Foreningens opløsning:

  1. Foreningen kan opløses, når det besluttes på en generalforsamling med kvalificeret majoritet, dvs. ¾ af de afgivne stemmer, og når forslag om opløsning har været opført på den kundgjorte dagsorden, samt når en således vedtaget beslutning er stadfæstet ved urafstemning.
  2. I tilfælde af opløsning bestemmes det på den opløsende generalforsamling, hvad der skal ske med foreningens midler og effekter.
  3. Denne beslutning skal sammen med beslutningen om opløsning stadfæstes ved urafstemning. Ved urafstemning kræves ¾ majoritet for opløsning samt for godkendelse af midlernes anvendelse.